Waarderen - Betrokken confronteren - Uitdagen

60 min
10 personen
Medium
Veiligheid

Waarderen - betrokken confronteren- uitdagen is een manier van feedback geven, die geïnspireerd is op het Inspirerend Coachen (Jef Clement), maar ook in andere omgevingen gebruikt kan worden. Door de drie elementen toe te passen in feedback, ontstaat er een grote bereidheid tot leren en veranderen, een grotere motivatie en inzet. Het kan gebruikt worden om elkaar te waarderen, uiten van bedenkingen, en om elkaar te versterken als team.

CanvasMural

Hoe werkt het?

De oefening bestaat uit drie delen. Schrijf bij elk onderdeel een aantal zaken op, en verwoord ze naar de ander(en).

1. Waarderen en bekrachtigen (waarderende feedback): Geef aan waar de andere goed in is, geef bevestiging en complimenten (2’)

Waarderen en bekrachtigen is een aspect van feedback waarbij je bevestiging geeft door klein en concreet te benoemen wat goed of sterk is: een idee, een voorstel, een vraag, iemands inzet, enthousiasme, durf of initiatief,… Om het beste in iemand naar boven te laten komen geldt: versterk en verstevig alles wat goed gaat en elke verbetering en vooruitgang die je ziet. Zo ontstaat een bereidheid tot leren en veranderen en zal de ander zich meer openstellen voor feedback en kritiek. Bekrachtigen gaat over bewust sterktes in de verf zetten en ondersteunen. Door te waarderen en bekrachtigen leg je een basis om vertrouwen te laten groeien en ieders talenten te versterken. 

2. Betrokken confronteren (confronterende feedback): confronteer de ander met wat je niet goed of effectief vindt, op een betrokken en zorgzame manier (2’)

Betrokken confronteren is een tweede vorm van feedback, waarbij je ook zegt wat je niet ziet zitten, waar je het niet mee eens bent, wat je niet juist of effectief vindt of zou willen bijsturen. Daarbij leer je confronteren op zo een manier dat je de relatie overeind houdt. Zo breng je de samenwerking niet in het gedrang, maar versterkt je ze net. Kritische feedback veelvuldig klein en concreet geven en die zelf ook verwelkomen, zorgt ervoor dat je geen kritiek meer hoeft in te houden of op te stapelen. Bij mensen die zich gewaardeerd voelen, stijgt de honger naar kritiek en feedback. Geef steeds feedback op het handelen van de ander, vermijd feedback op de persoon. Formuleer werkpunten als een uitdaging (zie punt 3), niet als correcties of verwijten. Vraag wat de ander er over denkt, en zoek samen naar oplossingen. 

3. Uitdagen: moedig de ander aan om grenzen te verleggen (2’)

Uitdagen gaat over aanmoedigen om grenzen te verleggen en daarbij de nodige ondersteuning aanbieden. Daarbij ondersteun je de anderen zodat ze hun zelfvertrouwen vergroten en zin krijgen om daarin verantwoordelijkheid op te nemen en uit te breiden. Benoem de talenten van de ander die hij/zij kan inzetten tijdens leersituaties of problemen. Stimuleer de ander om ook in nieuwe situaties of bij problemen hun talenten te benutten.

Meer oefeningen binnen hetzelfde element